تاریخ انتشار: شنبه 1403/10/22 - 10:50
کد خبر: 527292

کاهش چشمگیر تولید این ۲ خودرو داخلی/ چرا تولید خودرو کم شد؟

کاهش چشمگیر تولید این ۲ خودرو داخلی/ چرا تولید خودرو کم شد؟

در شرایطی که مجوز افزایش قیمت از ابتدای آذرماه برای شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا صادر شده تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که سطح تولید نیز به موازات افزایش قیمت در صنعت خودروسازی‌ کاهش یافته است که این موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای کاهش عرضه در بازار باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از چالش‌های بازار خودرو در شرایط فعلی میزان عرضه است. برخی اطلاعات نشان می‌دهد که میزان تقاضای موجود در بازار سالانه رقمی در حدود یک تا ۱.۵میلیون دستگاه است؛ با این حال برخی کارشناسان سطح تقاضا برای خرید خودرو در ایران را در حدود ۲میلیون دستگاه می‌دانند. در چنین شرایطی مهم‌ترین راه برای کاهش قیمت خودرو افزایش تیراژ تولید خودرو است.‌

آن‌طورکه در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است تیراژ تولید خودرو باید به ۳میلیون دستگاه برسد تا نیازهای بازار برطرف شود اما تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی‌ با وجود آنکه مجوز افزایش قیمت دریافت کرده است به سمت اهداف تعیین شده حرکت نمی‌کند و علت این موضوع به ناترازی انرژی و قطع برق بازمی‌گردد.

افت ۱۴ درصدی تیراژ تولید خودروی‌داخلی

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که تیراژ تولید صنعت خودروی داخلی از ‌۹۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه در آذر سال گذشته به ۷۸ هزار و ۸۰۴ دستگاه در آذر امسال رسید و این یعنی اینکه تیراژ تولید خودرو آذر امسال در مقایسه با آذر پارسال ۱۴درصد افت کرده است.

آن‌طورکه آمارها نشان می‌دهد شرکت‌های خودروساز در طول ۳سال گذشته هرگاه به فصل تابستان رسیده‌اند تیراژ تولیدشان با افت مواجه شده است. به‌طور مثال، جمع کل تولید شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در تابستان امسال ۲۳۱ هزار و ۶۴۹ دستگاه بوده که این میزان تولید در مقایسه با تابستان سال قبل ۳.۱درصد و در مقایسه با سال۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۷.۵درصد کاهش نشان می‌دهد.علت اصلی این موضوع به قطع برق در صنعت خودروسازی ‌بازمی‌گردد چرا که در طول ۳ سال گذشته شرکت‌های خودروساز همواره در تابستان با قطع برق مواجه بوده‌اند.

امسال اما این قطع برق به‌دلیل ناترازی گاز به فصل سرد سال‌ رسیده و منجر به کاهش تیراژ تولید خودرو در آذر نیز شده است.در واقع کمبود گاز و حتی گازوئیل محدودیت‌هایی را در تامین سوخت نیروگاه‌ها ایجاد کرده و این موضوع منجر به کاهش تولید برق شده‌است، به همین دلیل دولت برای تامین برق شهرها مجبور به قطع برق صنایع شده و یکی از این صنایع که با قطع برق مواجه شده، صنعت خودروسازی‌ است.

تلاشی که با شکست مواجه شد

آمارها نشان می‌دهد که شرکت‌های خودروسازی‌ در سال‌جاری تلاش کردند سطح تولید را افزایش دهند؛ به‌طوری‌که تیراژ تولید در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به بالاترین میزان از سال۱۴۰۰ تاکنون رسید و در خرداد حتی تیراژ تولید ۳ شرکت خودروسازی‌ ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به مرز ۱۰۰هزار دستگاه رسید، اما در تابستان به‌دلیل قطع برق تیراژ تولید دوباره کاهش یافت و به ۸۰ هزار دستگاه در ماه رسید.‌

با آغاز پاییز در مهرماه با بهبود تامین برق صنایع بار دیگر سطح تولید خودرو افزایش یافت و جمع تولید ۳ شرکت خودروسازی‌ به ۹۴هزار دستگاه در نخستین ‌ماه فصل پاییز رسید اما با کاهش دمای هوا و آغاز سرما که منجر به کمبود سوخت در نیروگاه‌ها و قطع برق صنایع شد تیراژ تولید بار دیگر کاهش یافت و جمع تولید ماه آذر به ۷۸ هزار و ۸۰۴ دستگاه رسید.‌برآوردها نشان می‌دهد چنانچه صنایع خودروسازی‌ پاییز امسال با قطع برق مواجه نمی‌شدند و سطح تولید در سطوح مهر ماه ادامه می‌یافت، تیراژ تولید سالانه شرکت‌های خودروسازی‌ امسال می‌توانست از مرز یک میلیون دستگاه عبور کند.

کاهش تولید پژو و شاهین

یکی دیگر از عوامل کاهش تیراژ تولید خودرو در آذر امسال نسبت به آذر پارسال تغییر در ترکیب تولید خودرو است.

به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی‌ در تلاشند به سمت سبد محصولات جدیدتری حرکت کنند ؛ به همین دلیل سطح تولید برخی محصولات قدیمی‌تر را کاهش داده‌اند؛ ‌به‌طور مثال طبق آمارهای موجود، بیشترین افت تولید خودرو در آذر امسال نسبت به آذر پارسال کاهش تیراژ تولید گروه پژو بوده و همین موضوع عامل مهمی در کاهش مجموع تیراژ خودروسازان بوده است.

شرکت ایران‌خودرو امسال دست‌کم ۱۵هزار دستگاه خودرو کمتر در گروه خودروهای پژو تولید کرده است که نسبت به سال قبل ۶۲.۴درصد کاهش نشان می‌دهد.‌شرکت ایران‌خودرو همچنین تولید هایما را نیز ۶۸.۶درصد کاهش داده است.‌

در شرکت سایپا نیز تیراژ تولید خودرو شاهین بیشتر از ۴۲درصد کاهش یافته است. سال قبل در آذرماه شرکت سایپا ۴هزارو۶۱۵دستگاه تولید کرده بود اما امسال این میزان به ۲هزارو۶۵۹دستگاه رسیده است.‌ از دیگر محصولاتی که تیراژ تولیدشان آذر امسال کاهش یافته است می‌توان به رانا و دنا اشاره کرد.‌طبق اطلاعات موجود تیراژ تولید خودرو رانا نزدیک به ۴۵درصد و دنا ۱۳.۴درصد افت کرده است.

تغییرات تولید خودرو در گروه‌های مختلف در آذر امسال نسبت به آذر پارسال – دستگاه

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
«استیضاح» منجر به بی‌ثباتی مدیریت‌ها می‌شود
احقاق حقوق کودک کار، شرط زدودن آینده جامعه از بزه کاری
تحصیل ۵۵۰۰ کودک کار در مراکز پویاشهر
گزارش جالب مژگان شجریان از آتش سوزی لس آنجلس
انتقال پایتخت؛ آری یا خیر؟
مجوز اپراتور هوش مصنوعی به زودی توسط وزارت ارتباطات صادر می‌شود
جزئیات تازه درباره جاسوس سوئیسی که در ایران خودکشی کرد
سامانه‌های بومی را جایگزین اس۳۰۰کردیم
تداوم حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و کرانه باختری
رکورد جالب سردار آزمون همراه با شباب الاهلی در لیگ امارات
شهر جدید موشکی ایران رونمایی شد +ویدئو
انجام واکنش‌های کاتالیستی کنترل شده با نور در مقیاس نانو
واکنش بنزما به خداحافظی از فوتبال
«مدقالچی به روایت مدقالچی» به «هنر و تجربه» می‌آید
خرید جدید استقلال وارد باشگاه شد/ امضای قرارداد و رونمایی از سوی باشگاه
رسوایی تیپ آموزش دیده فرانسوی اوکراین، تشکیلات نظامی شوکه شده‌اند
راهکار نانویی برای تسهیل تولید متانول از طریق هیدروژناسیون دی‌اکسیدکربن
کاهش چشمگیر تولید این ۲ خودرو داخلی/ چرا تولید خودرو کم شد؟
پاسخ منفی دو بازیکن؛ از پرسپولیس جدا نمی شویم
پیشنهاد قطری برای ستاره استقلالی
این بازیکن امروز یا فردا پرسپولیسی می شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top